WWW.khour.5u.com

آموزش فلش MX

   1     جلسه اول


 ناحيه stage

ازاين ناحيه براي طراحي و بارگذاري تصاوير گرافيكي به درج متن و صدا و جايگزيني ويژگيهايي نظير دكمه ها و ديگر عناصر ارتباطي با كاربر استفاده مي شود.

جعبه ابزار
جعبه ابزار شامل عناصري براي طراحي و جابجايي و اصلاح تصاوير و متون به كارميرود.

پانل ها
با استفاده از پانل ها در فلش مي توانيدبا عناصر موجود در ناحيه stage ،فايل ، ناحيه Action و...
براي مشاهده ليست پانل هاي موجود در فلش به منوي windowمراجعه نماييد .براي ايجاد مجمو عه پانل هايي كه غالبا مورد استفاده قرار مي گيرد مي توانيد از گزينه Window\Panek set استفاده كنيد يا اينكه مجموعه پانل هاي دلخواه خود ايجاد كنيد.

ناحيه Timeline
در اين ناحيه محتويات يك فيلم را طي زمان مشخص كنترل و سازماندهي مي نمايد .همانند فيلم هاي واقعي. طول فيلم به واحد فريم تقسيم مي گردد.و هر فريم حاوي محتويات خاص آن فريم مي گردد.

لايه ها
براي كمك به طبقه بندي و سازمان دهي بهتر محتويات يك فيلم Timelineبه تعدادي لايه تقسيم مي شود . به عنوان مثال لايه زمينه در تمامي فريم هاي مورد استفاده در يك فيلم قابل استفاده است در حالي كه لايه يك انيميشن خاص تنها در فريم هاي خاصي مورد استفاده است.

 پانل Library
دراين پانل علايمي كه قابليت استفاده مكرر دارند تحت عنوان نشانه ها يا همان سيمبل ها ذخيره مي شوند. به عنوان مثال اگر قصد داريد از يك تصوير گرافيكي يا صدا يا يك فيلم بعد ها استفاده كنيد كافيست آن را در اين پانل قرار دهيد و در هنگام نياز آن را روي ناحيه stage بكشيد و رها كنيد.
 

 پانل Properties
در اين پانل متداول ترين تنظيمات مربوط به يك شي نمايش داده مي شود.

 پانل ActionScript
ActionScript در واقع يك زبان برنامه نويسي دروني است كه FLASH عرضه ميكند.مجموعه اين دستورات در اين پانل نوشته مي شود.

خوب دوست عزيز فكر كنم الان ديگه اگه برنامه فلش رو باز كني تقريبا نام و كاربرد اجزايي كه مي بيني برايت مشخص باشد. منتظر آموزش جلسه بعد باش.


 

   2     جلسه دوم

 

ترسيم خطوط ، مستطيل ها و دايره ها در فلشMX
براي ترسيم دايره ابزار Oval (به شكل دايره است) را انتخاب كرده و اشاره گر ماوس را روي صفحه برده و يك عدد دايره رسم نماييد. پس از طراحي مي توانيد درون يا حاشيه شكل يا اشكالي را كه رسم نموديد رنگ آميزي كنيد. اين كار به دو صورت انجام مي گردد :
الف : با استفاده از دكمه هاي Fill Color , Strok Color واقع در جعبه ابزار .
 ب :  با استفاده از پنجره Properties در حالي كه ابزار فوق فعال باشد.
(در صورتي كه پنجره Properties باز باشد با انتخاب هر ابزار تنظيمات مربوط به آن ابزار اعمال مي گردد. )
ابزار Oval را انتخاب نموده و به پنجره Properties برويد :
1. روي مربع
Strok Color كليك كرده و رنگ حاشيه را نظيم نماييد .
2. روي مربع
Fill Color كليك كرده و اين بار رنگ درون دايره را تغيير دهيد .
3. در ناحيه
Strok Heyght ضخامت حاشيه طرح را تغيير دهيد.
4. در ناحيه
Strok Style طرح حاشيه طرح را تغيير دهيد.
 

استفاده از ابزار Pencil :    
اين ابزار در فلش به صورت اختصاصي وجود دارد و با استفاده از آن مي توانيد خطوط ،اشكال و ... را رسم كنيد.
ابزار Pencil را انتخاب نماييد و اشكال مورد نظر خود را رسم نماييدبراي رسم از ابزار كمكي Pencil Mode Straighten هم با حالات مختلف استفاده كنيد.
دستيار Smoot رادر داخل Pencil Mode Straighten انتخاب نماييد. خط هايي رسم كنيد، خواهيد ديد اين خط ها توسط فلش گرد مي شوند .
دستيارهاي ديگر را هم مورد استفاده قرار دهيد تا كاربرد هر يك را مشاهده نماييد .
با انتخاب Pencil در پنجره Properties تنظيمات ابزار كه شامل رنگ ، ضخامت و سبك قلم مي باشد نمايان مي گردد كه به دلخواه خود و بنا به كاري كه مي خواهيد انجام دهيد مي توانيد آنها را تغيير دهيد.

استفاده از ابزار Brush :
با استفاده از اين ابزار مي توانيد عمل رنگ آميزي را انجام دهيد كه اين ابزار هم مانند ابزارهاي ديگر فلش داراي دستيارهاي گوناگوني مي باشد.
استفاده از ابزار Fill Transform :    
با استفاده از اين ابزار شما قادر خواهيد بود جهت يا مركز يك طيف يا طرح رنگي را تعيين كنيد .
استفاده از ابزار Eraser :    
اين ابزار جهت پاك كردن در محيط فلش مورد استفاده قرار مي گيرد كه با استفاده از ابزارهاي آن مي توانيد فقط خط يا نواحي دلخواه شكل خود را پاك كنيد
استفاده از ابزار Lasso :
با استفاده از اين ابزار مي توانيد خط يا شكلي را كه طراحي نموديد به اشكال دلخواه ديگر تغيير دهيد.

استفاده از ابزار Free Transform :    
با استفاده از اين ابزار مي تواني اعمال تغيير مقياس ،چرخش ،كشش و خميدگي را ايجاد نماييد .
استفاده از ابزار ‏Tex :    
 با استفاده از اين ابزار مي توانيد متن هاي خود را بر روي صفحه قرار دهيد.

 جلسه بعدي را به كار با قلم ها و خصوصيات ديگر ابزار Text اختصاص خواهيم داد و كمي هم در مورد سمبل ها (Symbol) صحبت خواهيم كرد تا شما كاملا با ابزارها وسمبل هاي فلش آشنا شويد و از جلسه بعدي آن به سراغ تصوير و حركت برويم.
منتظر ايراد نظرات و پيشنهادات شما هستم.


جلسه سوم    3


ايجاد يك tex يا نوشتن متن محيط در فلش :
براي اين كار ابتدا از جعبه ابزار ؛ ابزار text () را انتخاب كنيد سپس روي stage , متن يا كلمه مورد نظر خود را تايپ كنيد . متنها عموما به سه دسته تقسيم مي گردند.
 شما در قسمت properties متن مي توانيد علاوه بر تغييراتي از  قبيل ( تغيير فونت و رنگ و ... ) به كاربرد متن ، نوع متن خود را انتخاب كنيد.


 از مسئله text ها هم كه بگذريم به symbol ها مي رسيم كه از اركان بسيار مهم فلش شمار مي رود . اگر مي خواهيد يك فلش كار خوب باشيد شرط اول كار اينكه سمبل ها را به خوبي بشناسيد به خوبي بشناسيد البته من سعي مي كنم شماها را تا حدي آماده كنم اما زحمت تمرين كردنش با خودتان . خوب بريم سر اصل مطلب سمبل ها به
سه دسته تقسيم مي شوند: Button , Movie Clip , Graphic

اولين سمبل كه در اين جلسه براي شما شرح مي دهم سمبل Button ميباشد .
ابتدا براي ايجاد اين سمبل به قسمت insert رفته و وارد new symbol مي شويم. گزينه button را تيك بزنيد و ok كنيد.
اين symbol داراي
4 بخش مي باشد :

 
 up : نحوه ظاهر شدن button در حالت نمايش .

over : زماني كه موس بروي آن قرار مي گيرد.

 down : زماني كه كليك انجام مي شود .

Hit : زمان بعد از كليك .

دوستان عزيز وقتي عمليات ساخت button را به پايان رسانيد به صفحه اصلي خود باز گرديد ، كليد F 11 را بفشاريد تا library شما فعال شود سپس از درون library سمبلي را كه ايجاد كرده ايد، در محل مورد نظر خود روي stage قرار دهيد و  نكته آخر در مورد اين سمبل، اگر خواستيد كليدي را كه ساخته ايد روي stage در حالت عادي تست نماييد به قسمت control رفته و enable simple buttons را تيك بزنيد .

movieclip : از ديگر سمبلهاي مهم در فلش مي باشد كه در پروژه هايتان زياد با آن سرو كار داريد. براي ساختن يك movieclip ابتدا به منوي insert رفته و به گزينه New symbol برويد سپس سمبل movie را انتخاب كنيد مانند سمبل قبلي .

پس از ساخت movieclip خود به صفحه ي اصلي خود بازگرديد و  كليد
F11 را بفشاريد. وقتي library ظاهر شد سمبلي كه ساختيد را دراگ كرده ودر جاي مناسب روي سن خود قراردهيد . ( تصوير بالايي)

نكته 1 : هنگامي كه روي MovieClip كليك كنيم قسمت Properties فعال مي گردد كه شما در اين قسمت مي توانيد نامي براي MovieClip خود بنويسيد و توجه داشته باشيد اين نام در Action نويسي كه شما بعدا انجام خواهيد بكار مي رود .
نكته 2: براي اضافه كردن سن يا صحنه در فلش شما بايد به منوي Modify رفته و به گزينه Scene مراجعه نماييد .

براي تبديل يك شي به سمبل گرافيك لازم است شما مراحلي را كه براي ساخت سمبل هاي ديگر انجام داديد در مورد اين سمبل نيز اعمال كنيد و در مكان مناسب مورد استفاده قرار دهيد.
آخرين مطلبي كه شما در اين جلسه خواهيد آموخت مبحثي بسيار مهم و اساسي به شما مي رود كه شما در انجام پروژه هاي خود لحظه به لحظه با آن سروكار خواهيد داشت :
قرار دادن صدا در محيط فلش MX :
براي انجام اين عمل شما به منوي File رفته و بر روي Import كليك نماييد، سپس موزيك يا صداي مورد نظر خود را Import  كنيد
(توجه داشته باشيد فلش فرمت هاي mp3 و Wave را ساپورت مي نمايد .)
اكنون صدايي را كه
Import كرديد در داخل كتابخانه فلش قرار گرفته است ، براي آوردن آن صدا روي سن خود، ابتدا يك لايه جديد ايجاد نماييد سپس كليد F11 را بفشاريد و صداي مورد نظر خود را دراگ كرده و به لايه اي كه ايجاد كرده ايد، ببريد .
براي انجام تغييرات يا تنظيمات قبل از قرار دادن صدا روي
سن خود در داخل Library ، روي صداي مورد نظر خود كليك راست نموده و به گزينه Sound Properties رفته و تغييرات مورد نظر خود را اعمال نماييد ، در داخل اين قسمت كليدي با نام Update وجود دارد كه كاربردش به شرح زير مي باشد :
اگر در بيرون از محيط فلش ام ايكس تغييراتي را روي صدايي كه در فلش داريد انجام داديد و خواستيد اين تغييرات را در فلشتان هم داشته باشيد، كافيست روي اين دكمه كليك نماييد.
نكته آخر : حتما توجه داشته باشيد كه صدايي را كه مي خواهيد بر روي سن اصلي قرار دهيد بايد در يك لايه جدا قرار بگيرد ، شما براي اين كار در پايين و گوشه Timeline خود روي كليد New lears كليك كنيد .

 



   4     جلسه چهارم

 


در اين جلسه چند تكنيك كه فكر مي كنم خيلي بدرد شما مي خورد را آموزش خواهم داد .
 خوب اولين آموزش امروز اختصاص مي يابد به آموزش ساخت LOADING كه خوراك طراحان وب فلش است :
 ابتدا براي پروژه يا صفحه اي كه مايليد قبل از آن عمل لود صورت گيرد يك سن (Scene) (شكل1) جديد ايجاد كنيد سپس از       منويModify گزينه scens را انتخاب كنيد و سپس جاي هر دو سن را با هم تعويض كنيد (شكل2) تا سني كه شما ايجاد كرديد  قيل از سن اول لود شود.
 


 

در سن جديدي كه ايجاد كرديد يك Movie CLip بسازيد به هر شكلي كه مايليد ،حالا آن را به داخل سن انتقال دهيد و در فريم اول قرار دهيد ، براي اين فريم در قسمت اكشن (Action) مقادير زير را وارد كنيد :

IFFrameLoaded ("Scene 1", 150) {
gotoAndPlay("
Scene 1", 1);
}

عدد 150 كه در اين اكشن مي بينيد شماره آخرين فريمي است كه قرار است در سن قبلي لود شود. شما بايد توجه داشته باشيد كه حتما شماره آخرين فريم سنتان (Scene) را وارد كنيد. حالا فريم ديگري ايجاد كرده و مقادير ذيل را وارد كنيد :

gotoAndPlay(1);

بدين ترتيب شما يكLoding براي پروژه يا صفحه خود ساخته ايد.

آموزش بعدي امروز ايجاد Hyperlink مي باشد:
براي اين كار يك دايره رسم كنيد كنيد سپس با انتخاب شكل ، كليد ميانبر F8 را بفشاريد و تنظيمات زير را مطابق  انجام دهيد :

با زدن دكمه OK پنجره را ببنديد حالا شكل شما به يك كليد تبديل شده با انتخاب شكل به پانل اكشن برويد
و مسير Action/Browser/Network/GetURL را انتخاب كنيد
(شكل4) و تنظيمات را مانند شكل5 انجام دهيد:
 




 

در اين اكشن قسمت هاي مختلفي وجود دارد:


 

گزينه self_ : اتصال در همين صفحه
گزينه
Blank_ : اتصال در صفحه اي جدا
گزينه
Parent_ : بارگذاري در مجموعه پنجره اي كه يك پنجره اصلي دارد در اين حالت بستن پنجره اصلي باعث پاك شدن پنجره هاي مرتبط مي گردد.
گزينه
Top_ : اتصال در بالاترين صفحه.

با آرزوي موفقيت شما. مرتضي خرم دشتي.

 

   5     جلسه پنجم


همان طور که قول داده بودم اين جلسه رو به توضيحات کلي در مورد اکشن اختصاص مي دهم هر چند در جلسه  قبل براي شما چند نمونه اکشن را آموزش داده بودم اما براي کامل تر شدن اطلاعات خود مطالعه مطالب زير را به شما پيشنهاد مي کنم :
در پايين stage و در قسمت اکشن اسکريپت  در سمت راست اين منو آيکوني وجود دارد که با کليک روي اين آيکون منوي ديگري باز ميشود


 

 

 

دو گزينه اوليه منو مقابل بسيار مهم هستند كه اين 2 گزينه چگونگي كار با Action Script را مشخص مي كند . يعني اگر شما بر روي گزينه Normal Mode كليك كنيد در قسمت نوشتن دستور ها به طور دستي نمي توانيد تغيير ايجاد كنيد ، اما اگر گزينه Expert Mode را انتخاب كنيد مي توانيد به صورت دستي هم دستورات و كد ها را همانند يك زبان برنامه نويسي تغيير دهيد.

نمايي كلي از قسمت Action Script

يكي از جلوه هاي مهم فلش اينه كه شما مي تونيد با يه كم برنامه نويسي تسلط بيشتري را بر روي اون كارهاي گرافيكي كه با فلش انجام مي ديد داشته باشيد.
در قسمت سمت چپ قسمت Action Script پنجره اي وجود دارد كه شامل منو هاي مختلفي است كه هر كدام از آن منو ها هم داراي زير منوهاي مختلفي هستند.

منوي Actions داراي اجزايي اصلي است كه با آن ها بيشتر كارهاي Active Script را انجام مي دهند.
منوي Operators مربوط مي شود به آن علامت هايي كه در دستورات شرطي يا حلقه و... مورد استفاده قرار مي گيرد.
منوي Function مربوط مي شود به تابع ها و نوع متغير ها و...
منوي Constants مربوط مي شود به مقدار دهي متغير ها ...
منوي Properties و Objects مربوط مي شود به خصوصيات مربوط به Object ها (اشيا) و ...
منوي Deprecated شامل خصوصياتي براي تمام اشيا مي باشد ...
منوي Index : اين منو شامل تمام اجزاي ديگر منو ها به ترتيب الفبا مي باشد.
خوب با دانستن اطلاعات بالا از اين به بعد بسيار آسان تر با اکشن نويسي کنار خواهيد آمد و کارهايتان را سريعتر انجام خواهيد داد .
و اما يک اکشن که براي اين جلسه شما در نظر گرفته ام :
ساخت جعبه موزيک در محيط فلش :

on (release) {
tellTarget ("/kashaneh") {
stopAllSounds ();
unloadMovieNum (1);
loadMovieNum ("Music1.swf", 1);
gotoAndPlay (15);
 

- خط اول tellTarget مي گويد كه ما مي خواهيم اعمالي را در رابطه با فيلمي با نام kashaneh (شما مي توانيد نام ديگري را انتخاب کنيد) انجام دهيم. پس هر عملي كه در داخل آكولاد از آن پس قرار مي گيرد مربوط به آن فيلم است.
- خط stopAllSounds تمامي صداهاي ديگر را متوقف مي كند تا صدا بر روي صدا نيافتد.
- خط loadMovieNum مي آيد و يك فيلم با نام
Music1.swf را بر روي اولين لايه لود مي كند.
- خط unloadMovieNum هم باعث مي شود اگر فيلمي از قبل لود شده است ، پاك شود.
- در انتها خط gotoAndPlay مي گويد كه برو به فريم 15 و پخش كن.
اين خط مي رود و براي هر موسقي خاص يك انيميشن پخش مي كند. مثلاْ اگر
فايل من
Music1.swf بود مي رود به فريم 15 و يا Music2.swf بود به 20 و ... اين عمل اختياري است و لزومي ندارد آن را حتماْ وارد كنيد.



6     جلسه ششم


اميدوارم كه مانند هميشه جلسات آموزشي فلش را دنبال كرده باشيد ، حتماً مطلع هستيد 2 جلسه اي است كه وارد بحث بسيار مهم و كليدي اكشن اسكريپت در فلش MX شده ايم ، براي پربار تر شدن جلسات و قرار گرفتن مطالب مورد نظر شما در اين بخش حتماً با ما در ارتباط باشيد و ما را از نياز هاي خود مطلع سازيد .
خوب اگر آماده شديد جلسه را شروع كنيم ؛
در جلسه امروز هم طبق روال جلسات ديگر ، اكشن اسكريپت ها ، تعدادي اكشن خوب و به قولي كارگشا براي شما در نظر گرفته ام .اميدوارم به دردتون بخورد.

*براي فول اسكرين (Full Screen) كردن صفحه فلش بايد FC Command را اجرا كنيد :

FUll screen : true/false

اگر اين Command در حالت True باشد SWF شما به صورت Full screen اجرا خواهد شد .

* و اما شما با اين كار قابليت كليك راست و مشاهده منوهاي كليك راست را از كاربر خواهيد گرفت .

Show mena : true/ false

در زمان True قابليت راست كليك براي كاربر قابل دسترس مي باشد .
درزمان False نشان دادن منوهاي كليك راست از كاربر گرفته مي شود .

* و اما غير فعال ساختن Keyboard :

Trap allkeys : True/False

در زمان Keyboard ، True را غير فعال مي سازد .
در زمان Keyboard ، False را فعال مي سازد .
توجه : در موارد فوق True/false پارامتر مي باشد .

* تكرار يك صفحه وب :

gelurl ( url , [window] , [method] )

كه در آن url آدرس صفحه مي باشد .[window] كه نحوه باز شدن مي باشد .[method] ،روش ارسال متغير است .


* انتقال بين صفحه ها و فريم ها :

gotoandplay(scens,frame)
stop

* جهت حركت دادن يك Movieclip در صفحه فلش مقادير زير را اعمال كنيد :

Start drog (Target , [lock , right , bottom , top ])

معرفي قسمت هاي بالا :
Target : نام منو كه كليپ قرار است در آن صفحه درگ شود .
Lock : كه به دو صورت True/false مي باشد كه در حالت True مكان نما خود به خود به مركز Movie Clip انتقال مي يابد .
right , bottom , top : محدوده حركت Movie Clip مي باشد .

* براي load كردن يك فايل متني در فلش از دستور زير استفاده مي گردد :

Load Vaviablenum (url , level ) :

و اما در آخر اين نكته :
براي اجرايي كردن فايل ساخته شده پس از Save كردن آن در فرمت SWF در فايل ذخيره شده به منو File رفته و گزينه
Creat projector‌ را كليك ميكنيد و فايل اجرايي را خارج مي كنيد .

*براي ايجاد فرمان Print در صفحه :

Print ( level / target , شماره صفحه / Movie Clip نام)

خسته نباشيد.